הבלוג

האם הוא רק חולם בהקיץ או יש לו הפרעת קשב? מה אנחנו מפספסים?

פורסם בתאריך: 28.03.24

זיהוי המאפיינים של הפרעת הקשב הוא הצעד הראשון להיכרות עם עולם שלעתים קרובות עשוי להיראות תמוה.
הבנת הסימנים הללו אינה נוגעת רק לתוויות אלא להשגת תובנות לגבי הצרכים והחוזקות הייחודיים של ילד הקש"ר שלכם.

מהם המאפיינים השכיחים של ילדי הקש"ר שלנו?

  • חוסר תשומת לב
    מעבר לקושי לשמור על מיקוד, ילדים עלולים להתעלם מפרטים, מה שיוביל לשגיאות בשיעורי בית הספר. שכחה בפעילויות יומיומיות, ומאבק בולט עם ארגון משימות או ביצוע הוראות, מדגישים את אתגרי התפקוד הניהולי הגלומים בהפרעות קשב וריכוז.
  • היפראקטיביות
    התעסקות מרובה עם ידיים או רגליים, קושי לשבת ו/או לעמוד במקום אחד, ריצה או טיפוס מוגזם וקושי לשחק בשקט.
    תכונה זו יכולה להתבטא כחוסר שקט פנימי אצל ילדים גדולים יותר ובני נוער, לא רק בפעילות יתר גופנית הניתנת לצפייה בילדים צעירים יותר. זהו חיפוש מתמיד אחר גירוי, המתבטא בדיבור מוגזם או חוסר יכולת לעסוק בפעילויות פנאי בשקט.
  • אימפולסיביות
    פעולות אימפולסיביות מתרחבות מעבר להפרעה או חוסר יכולת לחכות. זה עלול לגרום לקבלת החלטות נמהרות מבלי להתחשב בהשלכות, אתגר משמעותי באינטראקציות חברתיות ובביטחון אישי.
  • אתגרי תפקוד ניהולי
    הפרעת הקשב מלווה לרוב בקשיים בתפקודים ניהוליים, כולל ניהול זמן, תכנון ותעדוף. אתגרים אלו יכולים להשפיע על כל היבט של החיים, מביצועים בבית הספר ועד למשימות יומיומיות.

 

הורים רבים חוששים מכך שילדם יתויג עם הפרעת קשב, מחשש לסטיגמה, או שילדם עלול להית]ס כבלתי מסוגל או שונה. יש חשש שתווית כזו עלולה להגביל את ההזדמנויות של שילדם ו/או להוביל לנבואה שמגשימה את עצמה לתת הישגיות.

כדי להקל על הפחדים הללו, חיוני להדגיש שהבנת הפרעת קשב וריכוז היא דרך להעצמה.
היא מאפשרת התאמה אישית של אסטרטגיות למידה והתפתחות הפועלות לנקודות החוזק של הילד. הכרה בהפרעת הקשב יכולה להיות משחררת, לא מגבילה, שכן היא מספקת גישה למשאבים ותמיכה.
אנחנו, כהורים, רוצים לחגוג את הייחודיות שלהם ולהנחות אותם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

למה חשוב לדעת את הסימנים האלה?

הכרת הסימנים הללו ויישום אסטרטגיות מעשיות יכולים לשפר משמעותית את יכולתו של ילדכם לנווט בעולמו. הוא זוכה לסביבה תומכת שמכירה באתגרים שלהם, אך חשוב מכך, סביבה ש"חוגגת" את הפוטנציאל והחוסן שלו.
כהורים, הזמן שלנו עם ילדינו יקר. הבנת הפרעת הקשב אינה רק התמודדות עם קשיים; מדובר בחיבוק וטיפוח של האנשים המדהימים שהילדים שלנו הם.
ההבנה הזו מעודדת אותנו, כהורים, לחפש תמיכה והתערבויות מתאימות, מה שיכול לסייע לילדי הקש"ר שלנו לשגשג בלימודים ולהתמודד עם אתגרים חברתיים ורגשיים.
חשוב לזכור שהפרעת הקשב היא הפרעה נוירו-התפתחותית, והיא לא תוצאה של סגנון ההורות. הבנת הפרעת הקשב אינה עוסקת בקשיים אלא בחיבוק האנשים המדהימים שהילדים שלנו הם. היצירתיות, האינטואיציה ויכולת החשיבה החדשנית שלהם הן מתנות שכאשר הן מטופחות בסביבה הנכונה, יכולות להוביל להישגים יוצאי דופן.

מה אנחנו יכולים לעשות בתור התחלה?

  • שגרה, עקביות וודאות
    שגרה יומית עקבית. השתמשו בלוחות זמנים חזותיים או ברשימות בקרה כדי לעזור לילדי הקש"ר לזכור את מה שיבוא אחר כך.
  • חיזוקים חיוביים:
    התמקדו בנקודות החוזק של יילדי הקש"ר וספקו משוב מיידי וחיובי להתנהגויות שאתה רוצה לעודד.
  • חלוקת משימות לחלקים הניתנים לניהול
    משימות גדולות יכולות להיות מציפות ומפחידות. פירוקם לחלקים קטנים יותר וניתנים לניהול יכול לעזור להפחית את התסכול ואת תופעת ההימנעות.
  • סביבת עבודה שקטה
    אזור ייעודי ללא עומס עבור שיעורי בית ומשימות יכול לעזור למזער הסחות דעת ולשפר את המיקוד.
  • ניהול זמן
    שימוש בטיימרים או שעונים מעוררים יכול לעזור לילדי הקש"ר להבין את חלוף הזמן ולנהל אותו בצורה יעילה יותר.


הפרעת הקשב אינה מגדירה את ילדי הקש"ר שלנו. זה חלק ממי שהם, אבל עם התמיכה הנכונה, הם יכולים לנווט באתגרים שלהם ולנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם.

זכרו, אתם לא לבד וביחד, נוכל לעשות שינוי בחיי ילדינו. 💖

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן