הבלוג

האם הילדים הם ההשתקפות שלנו? תובנות להורים לילדי קשב

פורסם בתאריך: 25.06.24

"אנחנו פשוט לא מבינים. הוא שוכח דברים, מתוסכל בקלות, אנחנו עובדים מאוד קשה כדי ששום דבר לא יחסר לאיתן ובכל זאת, כל מה שאנחנו עושים לא עוזר אלא להיפך.

המון כעס ואכזבה.

אין לנו כוח יותר, מה אנחנו עושים לא בסדר?

כך פתחה נעה את הפגישה ביום שלישי אחד אחר הצהריים כשהיא ורן הגיעו לקליניקה שלי.

 

מפגש זה, כמו רבים אחרים, מדגיש אמת עמוקה: ילדים, במיוחד ילדי קשב, משקפים לעתים קרובות את ההתנהגויות והעמדות שלנו, ההורים. אבל מה זה אומר, וכיצד אנחנו יכולים להשתמש בידע הזה כדי לתמוך ביעילות בילדינו?

 

ילדים לומדים על ידי התבוננות בהוריהם.
הפגנת סבלנות, חוסן וגישה חיובית יכולים לעורר התנהגויות דומות אצל ילדים.

לדוגמה, כאשר נעה ורן התחילו להשתמש בטכניקות הרגעה במצבי לחץ, איתן החל לאמץ את השיטות הללו, והפחית את רמות התסכול שלו.

 

מקום לרגש

מערכת יחסים שבה ההורים מבטאים רגשות בצורה בריאה וגלויה יכולה לעזור לילדים להבין ולנהל את הרגשות שלהם טוב יותר.

תקשורת פתוחה על רגשות עוזרת לילדי הקשב להרגיש מובנים ונתמכים.

 

דפוסים שליליים

אם אנחנו, כהורים מפגינים מתח, חוסר סבלנות או שליליות, ילדים עלולים לשקף התנהגויות אלו, ולהחמיר את הסימפטומים של אתגרי הקשב.

נעה הבינה כי כשהיא מגיעה הביתה לאחר יום עבודה לחוץ נקודת הפתיחה שלה בבית מתחילה ממקום של חוסר סבלנות וכשאיתן חווה את הלחץ וחוסר סבלנות בבית הוא מחקה זאת באינטראקציות שלו עם הסביבה.

 

לחץ לא מכוון

ילדי קשב עלולים להרגיש לחוצים בגלל הציפיות הגבוהות שהציבו הוריהם, מה שמוביל להגברת החרדה והלחץ.

הציפיות של רן ונעה לשלמות בביצועיו הלימודיים של איתן הובילו לעתים קרובות להתמוטטות ולתחושות של חוסר התאמה.

 

כמה המלצות מעשיות או איך לעשות שימוש חיובי באפקט ההשתקפות

מודעות לתגובות

הקדישו רגע להערכת התגובות שלכם ללחץ ותסכול. סביר להניח שילדכם צופה ולומד מכם.

תרגלו טכניקות נשימה עמוקה או מיינדפולנס ועודדו את ילדכם להצטרף אליכם.

 

דוגמה להתנהגות חיובית

שתפו את ילד הקשב שלכם באתגרים ובהצלחות שלכם ודונו יחד  באסטרטגיות ההתמודדות שלכם עם ילדכם.

נעה ורן התחילו לחלוק את ההצלחות והאתגרים היומיים שלהם במהלך ארוחות ערב משפחתיות, והראו לאיתן שזה בסדר להיכשל ולנסות שוב וגם מצאו אסטרטגיות התמודדות יחד.

 

סביבה תומכת

טפחו תקשורת פתוחה על ידי בדיקה קבועה עם ילדכם לגבי הרגשות והאתגרים שלהם.

 הדגישו שטעויות הן הזדמנויות למידה. זה עזר לאיתן להרגיש פחות חרדה מהמאבקים הלימודיים שלו.

 

ציפיות ריאליות

התאימו את הציפיות שלכם ליכולות והאתגרים הייחודיים של ילדכם.

חגגו הישגים קטנים והתקדמות, לא רק שלמות.

 

עקביות

קבעו שגרות המספקות וודאות ויציבות עבור ילדי הקשב שלכם.

הקפידו על שגרת שעות שינה, לוחות זמנים של שיעורי בית ופעילויות משפחתיות. ילדי קשב זקוקים לגבולות, יציבות ושגרה.

 

הדרכה מקצועית

אל תהססו לפנות לקבלת תמיכה מקצועית, בין אם זה אימון, טיפול או הצטרפות לקבוצת תמיכה.

נעה ורן גילו שמפגשי הליווי המשפחתי אתי, עזרו להם לארגן ולמצוא אסטרטגיות להורות שלהם ובכך גם לשפר את מערכת היחסים שלהם עם איתן.
זכרו, אתם ממש לא חייבים לעבור את המסע הזה לבד.

 

חיבוק המסע בקלילות

הורות לילד קשב יכולה להיות די מאתגרת וקצת כמו להיות על רכבת הרים.
אני מציעה לכם, לגשת לאתגרים בחוש הומור וסבלנות כי חשבו על ההשפעה החיובית שיכולה להיות לכם.

 

כולנו בני אנוש
כשאתם מרגישים שהדגמתם התנהגות פחות אידיאלית, הכירו בכך בחיוך. אמרו לילד שלכם: "אופס, גם אני יכולה לטעות, אני מניחה שגם אני לומדת!" זה לא רק גורם לנו להיות אנושיים, אלא גם מראה לילדים שלנו שלמידה וצמיחה היא תהליך לכל החיים.

 

תובנה המונעת ע"י ערכים
על ידי מתן תשומת לב לפעולות שלנו ויצירת סביבה תומכת ופתוחה, אנחנו יכולים לעזור לידי הקשב שלנו לא רק לשרוד אלא לצמוח. הדגמת התנהגויות חיוביות, סבלנות וחוסן יכולים להעצים אותם ולעזור להם לנהל את אתגרי הקשב שלהם ולחיות בעוצמה, הגשמה וסיפוק.

 

האם הילדים הם ההשתקפות שלנו, ההורים?
במובנים רבים, כן.

זה יכול להיות כלי רב עוצמה בהדרכת ילדי הקשב שלכם.

על ידי הדגמת התנהגויות חיוביות, הצבת ציפיות מציאותיות ושמירה על תקשורת פתוחה, אנחנו יכולים לייצר סביבה מטפחת התומכת בצמיחתם ובהתפתחותם.

 

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן