הבלוג

העצמת ילדים בעלי הפרעת קשב וגם קושי בעיבוד שפה

פורסם בתאריך: 06.04.24

דמיינו לרגע את תומר ילד קש"ר מבריק ותוסס בן 10, יושב בכיתה, עיניו מתרוצצות מסביב, מנסה לתפוס את מילותיה המהירות של המורה שלו. נראה שהמילים רוקדות סביבו, אף פעם לא מתייצבות מספיק זמן כדי שהוא יוכל לתפוס אותן. הוא מרגיש אבוד, המום – תחושה המוכרת לילדי קש"ר רבים. 

מחשבות מהירות ודיאלוגים פנימיים לא מאורגנים מקשים על ילדי הקש"ר לסנן, לעבד ולהגיב למידע שהם מקבלים. היבט מרכזי זה של הפרעת הקשב מוביל לעתים קרובות לפרשנויות שגויות, רמזים שהוחמצו ותחושות של הצפה, במיוחד בסביבות כמו בבית הספר או במהלך אינטראקציות חברתיות.

המאבק הזה בעיבוד השפה אינו רק מכשול רגעי; זה אתגר מתמשך שיכול להוביל לתסכול, ספק עצמי ותחושת בידוד. 

למרות האתגרים הללו, יש לילדי הקש"ר, לעיתים קרובות, עוצמות ייחודיות. היכולת שלהם לחשוב בצורה שונה, יצירתיות ואנרגיה יכולים להיות נכסים רבי עוצמה. כאשר אתגרי עיבוד השפה שלהם נתמכים כראוי, ילדים אלה יכולים לשגשג הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית.

 

כלים מעשיים להורים

  1. שפה תיאורית
    מומלץ לעבור לסגנון של שפה תיאורית ומלאת דמיון מעוררת את מוחותיהם של ילדי הקש"ר, ועוזרות להם לעגן מחשבות ולעבד מידע בצורה יעילה יותר במקום לשאול שאלות ישירות. תארו תרחישים ובקשו מילדכם לדמיין ולחזות את התוצאות.

 

  1. עזרים חזותיים
    שימוש בעזרים חזותיים מותאמים הופך מושגים מופשטים למוחשיים. הם יכולים להשפיע יותר מהוראות מילוליות. היעזרו ברמזים ויזואליים מותאמים אישית הקשורים למשימות או להתנהגויות כדי לספק תזכורות והדרכה קונקרטיות.

 

  1. דמיון מודרך ומיינדפולנס
    טכניקות כמו דמיון מודרך ומיינדפולנס יכולות להרגיע את הסערה הפנימית, ולאפשר מיקוד ועיבוד שפה טובים יותר. עזרו לילדכם לדמיין תרחישים מרגיעים, תרגלו הדמיות אלה כדי לשפר את המיקוד וגם את הוויסות העצמי.

 

  1. תמונות ויזואליות מותאמות אישית
    פיתוח כלים ויזואליים מותאמים אישית לתחומי העניין של הילד יכולים לשפר משמעותית את המעורבות וההבנה. נסו להתאים תמונות לתחומי העניין והצרכים של ילדך. אם הם אוהבים משחקים, שלבו תמונות מהמשחקים האהובים עליהם. המפתח הוא רלוונטיות אישית ומעורבות.

 

  1. יישום מעשי בבית ובבית הספר
    תרגול קבוע של אסטרטגיות אלו בסביבות מוכרות מניח בסיס ליישום שלהן במסגרות מאתגרות יותר, מטפח ביטחון עצמי ומיומנויות חברתיות.

 

  1. חיזוק חיובי
    כמו תמיד, הכרה בכל צעד קדימה מעודדת מוטיבציה ובונה הערכה עצמית.

 

מסקנה 

סיפורו של תומר, ושל ילדים רבים עם הפרעת קשב, אינו צריך להיות מוגדר על ידי התמודדותם עם הקושי בעיבוד שפתי. על ידי אימוץ האסטרטגיות הנכונות, אנו יכולים להפוך את האתגרים הללו להזדמנויות לצמיחה, למידה וחיבור. הבנה ותמיכה באתגרי עיבוד השפה של ילדכם הם מסע, אבל היעד – עולם שבו ילדינו מתקשרים בביטחון ומתבטאים בחופשיות – נמצא בהישג יד.

 

אם אתם מחפשים אסטרטגיות מותאמות אישית לתמיכה בילדכם עם ADHD בעיבוד שפה, אני כאן כדי לעזור. קבעו איתי פגישת ייעוץ, וביחד נוכל לעבוד על בניית סביבה תומכת ומעצימה עבור ילדכם.

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן