הבלוג

רסיטל הפסנתר המושלם של הילה🎹

פורסם בתאריך: 06.04.24

הרשו לי לשתף בסיפור מחמם לב על הילה, ילדה מקסימה ונבונה בת 12 עם הפרעת קשב, שחלמה לנגן בפסנתר בצורה מושלמת.
כל תו, כל קצב היה צריך להיות בדיוק כמו שצריך. בליל הרסיטל שלה, היא החמיצה תו, ונראה היה שעולמה חרב עליה.
אבל אז, היא הביטה בקהל שלה, לקחה נשימה עמוקה והמשיכה יפה.
רגע החוסן הזה הוא צוהר לעולמם המורכב של ילדים בעלי הפרעת קשב ופרפקציוניזם.

 

הפרדוקס של הפרעת הקשב והחתירה לשלמות

זה עשוי להיראות קצת מוזר לקשר את הפרעת הקשב לפרפקציוניזם (החתירה לשלמות).
הפרעת הקשב קשורה, לעתים קרובות, לאימפולסיביות והסחת דעת, אז איך זה מתקשר לצורך בהתמקדות המתחייב כתוצאה מפרפקציוניזם?
עם זאת, ילדים כמו הילה מגלמים לעתים קרובות את הפרדוקס הזה, כשהם מכוונים לסטנדרטים גבוהים בתחומים שהם מתלהבים מהם.
השילוב הזה מציב אתגרים ייחודיים אך גם הזדמנויות לצמיחה.

 

איתור פרפקציוניזם בילדים עם הפרעת קשב

הצורך בפרפקציוניזם אצל ילדים עם הפרעת קשב יכול להיות בלתי נראה לעין.
חפשו סימנים, כמו התסכול של הילה,
בגלל טעויות קטנות, דחיינות בגלל פחד מכישלון או התמקדות אובססיבית בפרטים.
ילדים אלו מציבים לעצמם סטנדרטים גבוהים לעתים קרובות, ונאבקים בחוויות חדשות בשל פחד מאי-שלמות.

 

חצי הכוס המלאה – היתרונות בשילוב של הפרעת קשב ופרפקציוניזם

  • תשוקה והתמקדות
    כאשר ילדי הקש"ר הנוטים לפרפקצוניזם מתלהבים מתחום עניין, הם יכולים להגיע לרמה יוצאת דופן של מיקוד ומסירות. מה שיכול להוביל להישגים ושליטה יוצאי דופן בתחומים הנבחרים שלהם.

 

  • יצירתיות
    היכולת של ילדי קש"ר לחשוב בצורה שונה, יחד עם נטייה של פרפקציוניזם ותשומת לב לפרטים, מביאה לרוב ליצירתיות יוצאת דופן וליכולות פתרון בעיות.

 

  • חוסן ונחישות
    מסע ילדי הקש"ר הפרפקציוניסטים מטפח חוסן. ילדים אלו לומדים להתאושש מכישלונות ולהמשיך לשאוף אל עבר המטרות שלהם, מיומנות חיים חיונית.

 

  • אמפתיה ורגישות
    ילדי קש"ר רבים בעלי תכונות פרפקציוניסטיות הם אמפתיים ורגישים לרגשות של אחרים. זה יכול להפוך אותם לחברים ובני משפחה רחמנים להפליא.

 

  • למידה
    היכולת שלהם ב- "מיקוד – יתר" והעמקה לתוך נושאים מעניינים הופכת אותם ללומדים דינמיים ונלהבים ובעלי מגוון רחב של ידע.

 

  • הדחף הטבעי למצוינות
    הצורך בפרפקציוניזם מניע נטייה טבעית למצוינות ודוחף אותם להשתפר ולצמוח כל הזמן.

 

  • מנהיגות
    שילוב התכונות הייחודי שלהם יכול להפוך אותם למנהיגים המסוגלים לראות נקודות מבט שונות ובעלי מוטיבציה להשיג סטנדרטים גבוהים.

 

העצמת ילדיכם: אסטרטגיות וכלים

  • נטפח חשיבה מקדמת צמיחה, נלמד אותם כי טעויות הן הזדמנויות למידה, והן לא כישלונות.

 

  • נעזור לילדי הקש"ר שלנו להגדיר יעדים ברי השגה כדי להפחית את הלחץ המוטל על עצמם.

 

  • נתמקד ונעריך את המאמץ של ילדי הקש"ר שלנו, לא רק בתוצאה. נשבח אותם על הדרך, על הניסיון ועל ההשתדלות.

 

  • משימות גדולות יכולות להיות מפחידות ומלחיצות. נלמד אותם להתמודד עם משימות בצעדים קטנים יותר הניתנים לניהול.

 

  • נהווה דוגמה אישית וע"י כך נראה להם שכולם עושים טעויות וזהו תהליך טבעי של למידה וצמיחה.

 

  • נלמד אותם טכניקות לניהול מתח וחרדה, שיעזרו להם להישאר רגועים וממוקדים כמו תרגול מיינדפולנס.

 

  • נעניק להם סביבה ביתית תומכת, מובנית ומאורגנת שתסייע באופן משמעותי למיקוד ולפרודוקטיביות שלהם.

 

  • נעודד אסטרטגיות המקדמות לקבלה וחמלה עצמית.

 

  • נתמוך בבחירות שלהם ונעזור להם להבין כי שלמות לא תמיד ניתנת להשגה או שהיא באמת הכרחית.

 

לסיכום

הסיפור של הילה הוא תזכורת לכך שילדי קש"ר ונטיות פרפקציוניסטיות, כמו רבים אחרים, יכולים ללמוד לאזן בין שאיפותיהם לבין נקודת מבט בריאה על חוסר שלמות.

כהורים, תפקידנו להכיר, לחגוג ולטפח את החוזקות הללו, לעודד את התשוקות שלהם, לספק להם את הכלים לנהל אתגרים והכי חשוב, להזכיר להם את המתנות הייחודיות שלהם. המסע עשוי להיות מלא בעליות ומורדות, אבל כל צעד הוא הזדמנות לצמיחה וגילוי עצמי.

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן