הבלוג

🌟💚 מעשה בסיפור קטן של רגשות גדולים – הפרעת קשב ורגישות לדחייה🌟💚

פורסם בתאריך: 06.04.24

"אני מרגישה שקופה, החברים בכיתה לא באמת רואים אותי. אני כל כך מתאמצת להיות מקובלת…"

כך פתחה נעמה בת ה – 8 את המפגש הראשון שלנו.

נעמה, ילדה שמחה, מצחיקה ונבונה ויש בתוכה עולם עשיר וצבעוני אבל בתוך העולם התוסס שלה יש צל.
לנעמה יש רגישות גבוהה לכל רמז קטן של דחייה מה שמהר מאוד גורם לצל הזה להשתלט על עולמה.

זהו עולמם של הילדים עם הפרעת קשב ו-"רגישות לדחייה".


🔍

מהי "רגישות לדחייה"?

זו תופעה שנמצאת לעתים קרובות אצל אנשים בעלי הפרעת קשב. בניגוד לתחושות טיפוסיות של מבוכה, תגובות כתוצאה מה -"רגישות לדחייה" הן הרבה יותר אינטנסיביות ומכריעות עבור ילדים כמו נעמה. זה כמו להגביר את המגבר הרגשי לעוצמה מקסימלית.

 

🌪 

הפרעת קשב ו-"רגישות לדחייה": צמד מאתגר

דמיינו לרגע, שאתם כבר נאבקים באימפולסיביות ובוויסות רגשי, ובנוסף גם מרגישים דחייה או כישלון עמוק יותר מאחרים. זוהי המציאות היומיומית עבור ילדי הקש"ר שלנו המתמודדים עם הפרעת הקשב בשילוב עם "רגישות לדחייה".

 

🚦

טריגרים וסערות רגשיות

דברים פשוטים כמו משוב שלילי, או אפילו חוסר תגובה, יכולים להתפרש בצורה שגויה כדחייה. רגעים אלו עלולים לעורר מערבולת של רגשות אצל ילדי הקש"ר – תחושות של חוסר ערך, בושה, כעס או דחף לסגת.

🤗

אמפתיה: המפתח להבנה

הכרה בכך שתגובות עזות אלו נובעות מה-"רגישות לדחייה", ולא מתגובות יתר מכוונות, היא חיונית. כהורים, האמפתיה, ההבנה והתמיכה שלנו נחוצים כדי להנחות ולעזור לילדים שלנו בזמן סערות רגשיות אלו.
 

🛠

אסטרטגיות לתמיכה

– ניצור מרחב בטוח לדיון פתוח ברגשות.

– נחזק, נעודד ונשקף להם את החוזקות שלהם כדי לעזור להם להכיר בערכם.

– נלמד על ה-"רגישות לדחייה" כדי שנוכל להבין ולהזדהות עם החוויות שלהם.

– נבקש ייעוץ ועזרה מאנשי מקצוע כדי למצוא אסטרטגיות שיתאימו לילדי הקש"ר שלנו וגם לנו באופן אישי ומיטבי.

 

🌈

כמה טכניקות מעשיות לתרגול

  • שטיפת הפנים במים קרים

 

  • דיבור עצמי.

 

  • חיזוק חיובי: בניית הערכה עצמית באמצעות הכרה.

 

  • נשימות עמוקות: משמשות כעוגן במהלך רגשות עזים. למשל, נבקש מילד הקש"ר שלנו למצוא מקום שקט לשבת או לשכב בו, לעצום את העיניים ולקחת נשימה עמוקה פנימה. בזמן הנשיפה, נבקש מהם לספור בשקט "אחד". ואז, עם הנשימה הבאה, לספור "שניים", וכן הלאה, עד חמש. אם דעתם נודדת, הם צריכים להתחיל את הספירה מחדש. זה עוזר לשפר את המיקוד והמודעות.

 

  • מיינדפולנס: שמירה על העוגנים ברגע הנוכחי. למשל, נבקש מילד הקש"ר שלנו לשבת בשקט ולזהות חמישה דברים שהוא יכול לראות, ארבעה דברים שהוא יכול לגעת, שלושה דברים שהוא יכול לשמוע, שני דברים שהוא יכול להריח, ודבר אחד שהוא יכול לטעום. זה מסיט את המיקוד שלהם מהחרדה לרגע הנוכחי.

 

🌟

היכולת של ילד הקש"ר שלנו לנהל רגשות ביעילות ולנהל חיים מספקים נמצאת בהישג יד.
להעמקה ולהכרות עם אסטרטגיות נוספות, אתם מוזמנים להוריד את המדריך במתנה "הקול בראש" https://ronitgoychman.co.il/guide/ 

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן