הבלוג

פסח, חירות ובחירה

פורסם בתאריך: 07.04.23

אביב הגיע פסח בא….

"אפשר ליטול מן האדם את הכל, חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות האנוש, לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסויימת, לבחור את דרכו״. (מתוך הספר "האדם מחפש משמעות" של ויקטור פרנקל)

עפ"י התיאוריה האדלריאנית מודל האדם כולל חמישה מרכיבים:

  • האדם הינו יצור חברתי ("חי בלהקה") ולכן יש לו צורך במשמעות.
  • האדם הינו יצור סובייקטיבי כלומר, אין אמת או מציאות אחת, הכל נתון לפרשנות.
  • האדם אחראי לגורלו כלומר, תמיד קיימת אפשרות הבחירה.
  • האדם הינו יצור מטרתי כלומר, כל התנהגות מכוונת למען מטרה.
  • האדם הינו ישות הוליסטית, שלמה.

 

איך זה קשור לחג הפסח?

חג החירות, יציאה מעבדות לחירות. מעבר למשמעות הלאומית והדתית, אני רוצה להתייחס למשמעות במישור האישי. כלומר, היכולת לבחור לייצר משמעות ולבחור לחיות בהלימה לערכים שלי. 

אמנם ישנם מרכיבים נוספים המשפיעים על מהלך חיינו כמו גנטיקה, סביבה, חינוך ועוד.

אך עדיין, תמיד עומדת בפנינו יכולת הבחירה איך להתנהג, מה לחשוב ובסופו של דבר איך לפעול בתוך מסגרת נתונה.

כדי שהילדים שלנו יהיו מודעים לחופש לבחור יש להתחיל בגיל מאוד צעיר להעביר את מסר אפשרות הבחירה.

 

איך מיישמים? 

באמצעות טכניקה של שאילת שאלות פתוחות (התשובה אליהן אינה של כן ולא אלא מצריכה חשיבה).
ע"י שאלת השאלות, אנחנו מעבירים את המסרים הבאים: יש לך חופש בחירה בתוך מסגרת המשפחה, אני סומכת עליך שאתה יודע מה מתאים לך, האחריות לבחירה היא שלך ולכל בחירה יש תוצאה הן לחיוב והן לשלילה.
תנו להם הזדמנות לבחירה, הזדמנות לויתור ו/או לפשרה וגם הזדמנות לדחיית סיפוקים.

 

מה הרווחים של הילד שלנו כתוצאה מכך?

תחושת מסוגלות וביטחון עצמי, העצמה, עצמאות, לקיחת אחריות, גמישות מחשבתית, יכולת מציאת פתרונות ויכולת הרחבת זווית הראיה.

 

כמה דוגמאות קצרות:

הילד שלך בוכה. 

שאלה בסיסית: אני מבינה שעצוב לך, מה קרה?

שאלות נוספות: מה אתה צריך ממני? מה יכול לעזור לך? אתה רוצה שאני אציע לך אפשרויות?

 

אם היה לילד שלך היה ריב עם חבר

אני רואה שאתה נסער, מה קרה?

שאלות נוספות: למה אתה זקוק כרגע? איך תרצה לפתור את הריב?


אחרי שהוא נרגע אפשר לשאול: מה אולי היית יכול לעשות אחרת?

זכרו כי הילד אינו בקיא במיומנות הבחירה והיכולת למצוא תשובות בעצמו. לכן נמשיך ונעזור לו בשאלות נוספות, נעשה איתו יחד סיעור מוחות. עם הזמן, הילד יפנים כי התשובות קיימות אצלו ואנחנו לרשותו במידה והוא זקוק לעזרה.

אז לקראת חג הפסח אני רוצה לאחל לכם, לחיות חיים של בחירה, של אותנטיות והנאה.

 

אם יש לכם סיפור על בחירה, אשמח אם תשתפו.

 

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן