הבלוג

מה הקשר בין ניטשה, יין ויאנג והפרעת הקשב

פורסם בתאריך: 18.03.23

"מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה – יוכל לשאת כמעט כל איך" (ניטשה)

 

למה החלטתי לכתוב על ערכים? 

כי הערכים על פיהם אנו מתנהלים הם "הלמה" שלנו והם חלק מרכזי ממי שאנחנו ומי שאנחנו רוצים להיות. 

ככל שאנו חיים ומתנהלים בהלימה לערכים שלנו, אנחנו חיים את חיינו בעוצמה גדולה יותר ובאושר.

כאשר אנחנו זוכרים את הערכים החשובים לנו, קל לנו יותר לפעול למען המטרה גם כאשר הפעולות פחות אטרקטיביות ואף משעממות.

אתחיל מההתחלה, מהו ערך?

ערך הוא מה שאנחנו מאמינים בו, שהוא חשוב לנו בדרך בה אתם רוצים להתנהל בחייכם.

  • ערכים הם המצפן שמנווט את המשפחה.
  • הזיהוי והפעולה על פי הערכים המשפחתיים מהווים את הבסיס להורות פרואקטיבית.
  • הורים הנעזרים בערכים מעבירים לילדים שלהם את המסר: "חשוב להתנהל בחיים על פי עקרונות ולא רק על פי רגשות." המשמעות היא כי הערכים עוזרים להביא לקדמת הבמה את המוח החושב ולא את המוח המגיב.

 

כמה דוגמאות קצרות:

"חשוב להכין שיעורי בית כי זה עוזר לך לבנות משמעת עצמית ואחריות" או

"חשוב שתבצע משימות בבית כי זה מלמד נתינה, שיתופיות ועבודת צוות".

  • הפנמת התנהגות על פי ערכים מגבירה את היכולת לדחיית סיפוקים. 
  • התנהגות על פי ערכים, מהווה בסיס לחיזוק תפקודים ניהוליים, מגבירה את האינטליגנציה הרגשית של הילד ו ומחזקת את הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות.
  • כאשר מצמידים לערך ביטוי בהתנהגות פיזית זה מאפשר הפנמה והטמעת הערך ביתר קלות.

 

דוגמאות לערך של עצמאות אשר יבוא לידי ביטוי ע"י הפעולות הבאות:

אני יאפשר לילדים שלי להתארגן לבד לביה"ס

אני אגדיר לכל ילד תפקיד בבית עליו יהיה אחראי

אלמד את הילדים שלי להכין לעצמם ארוחה.

  • אנחנו ההורים מהווים דוגמא עבור הילדים שלנו לכן, אנחנו כהורים יכולים להטמיע את הערכים החשובים לנו לילדינו.

 

"היו האדם שאתם רוצים שהילדים שלכם יגדלו להיות"

שלושה תרגילים שיעזרו לך לזהות את הערכים הדומיננטיים שלך
תרגיל 1 – גלגל ערכים חוויית שיא – חיובית

עליך לחשוב על פעם בחיים כאשר נהנית במיוחד – או הרגשת כי הצלחת לממש את עצמך, בחוויות "שיא" אשר מעלות תחושות חיוביות. מה קרה אז? איזה ערכים הוצגו/השתקפו? לדוגמה, לידה, טיול, סיום פרויקט, תחרות.

1 .מה הייתה החוויה? מה היה עוצמתי בה עבורך?

2 .אילו ערכים או תכונות בלטו, באו לידי ביטוי בסיפור?

3 .עליך לדרג מ 5-0 לכל ערך עד כמה הוא נוכח היום בחיים שלך. הדירוג משקף את רמת ההפעלה

המותאמת לערכים.

4 .איזה ערך היית רוצה לקדם יותר?

5 .כיצד אפשרי מבחינתך לקדם ערך זה בחייך הנוכחיים?

6 .על מה עליך לוותר על מנת לממש את הערך?

7 .כיצד יכולה ההצלחה בקידום הערך להשפיע על תחומי חייך האחרים?

8 .מה עלול להפריע /אתגר אותך?

9 .מה תעשה אז?

10 .כיצד הערך של הקשבה לזולת ושליטה עצמית.

 

תרגיל 2 – גלגל ערכים חוויית שיא – שלילית

1 .איזו חוויה שלילית הייתה?

2 .אילו ערכים יצאו מאיזון?

3 .כיצד ההתנהלות שלך היום במצב דומה ומה הטריגרים המפעילים אותך?

4 .כיצד זה משפיע עליך ועל אחרים?

5 .כיצד יכולים חייך להיראות בלי זה או כאשר הינך בשליטה?

6 .אני מזמינה אותך, לנסח מטרה הנובעת מחווית שיא שלילית למשל, אני רוצה לכבד ערכי… ע"י…

7 .אילו שינויים מחשבתיים והתנהגותיים עליך לבצע ע"מ לחזק את הערכים הרצויים?

8 .איזה ערך היית רוצה לקדם יותר?

9 .כיצד ניתן לקדם ערך זה בחייך הנוכחיים?

10 .מה עלול להפריע?

11 .מה יעזור לך להתמודד עם הפרעות אלו?

12 .אני מזמינה אותך לתאר יום בשבוע/חודש/שנה לאחר השגת השינוי

13 .על מה עליך לוותר על מנת לממש את הערך?

14 .כיצד יכולה ההצלחה בקידום הערך להשפיע על תחומי חייך האחרים?

 

תרגיל 3 – גלגל ערכים

בואו נבחן את היין והיאנג של הערכים.
מומלץ להסתכל על הערכים שלנו בראיה רחבה יותר. כאשר אנחנו אומרים "כן" לערך מסויים, בהכרח אנחנו אומרים "לא" לערך אחר.
הנה הדוגמה:

כשאני מבקשת מהבת שלי להכין שיעורי בית מיד עם חזרתה מביה"ס:
מחד, אני אומרת "כן" ל: אחריות שלי כאמא לכך שהיא תגדל להיות אדם בוגר העומד בדרישות החברה.
מאידך, אני אומרת "לא" לאמפתיה שלי, להעברת האחריות אליה, לחופש הבחירה שלה ולכך שתגדל להיות אדם אחראי.

 

  1. עליך לרשום שבעה ערכים החשובים בעיניך.
  2. כעת, יש לסמן את שני הערכים החשובים ביותר בעיניך.
  3. עליך לחשוב על אירוע בחייך אשר אחד מהערכים הללו או שניהם באו לידי ביטוי. לדוגמה, לידה, טיול, סיום פרויקט, תחרות.
  4. מה קרה אז? איזה ערכים הוצגו/השתקפו? 
  5. עליך לחשוב על סיטואציות עם ילדך ולבחון לאילו ערכים נאמר "כן" ולמה נאמר "לא".

 

מזהים את הערכים הדומיננטיים שלכם? אם כן, אשמח אם תשתפו אותי.

 

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן