הבלוג

הקשר בין הפרעת קשב והימנעות: איך אני דוחף את עצמי לבצע את המשימות החשובות שאני נמנע מהן?

פורסם בתאריך: 08.04.24

מסע ההורות לילדי קש"ר, מביא, כל יום, את האתגרים והניצחונות הייחודיים לו.
סיפור אחד כזה הוא של הזוג ינאי, אשר במהלך תהליך האימון שלהם איתי, נחשף הריקוד המורכב בין הפרעת הקשב והתנהגויות של הימנעות אצל בנם, מתן.

🔍

האם זו עצלות?

עבור מתן, ילד מבריק בן 12 עם מוח יצירתי והפרעת קשב, משימות כמו שיעורי בית או מטלות הופכות לעתים קרובות "להר גבוה" מדי לטיפוס.
ההורים של מתן הבחינו בנטייתו של מתן להימנע ממשימות אלו, לא מתוך עצלות, אלא כמנגנון התמודדות עם ההצפה והתסכול איתם מתמודד מתן לעתים קרובות.

 

מהן הסיבות הנפוצות להימנעות?

  • הצפה וחרדה
    הפחד מכישלון או מאי עמידה בציפיות היה כל כך גדול שגרמו למתן לעבור למצב הישרדותי כמעט כמו לעמוד מול אריה ביער.

 

  • קושי בתעדוף
    אחד האתגרים השכיחים של בעלי הפרעת קשב הוא הקושי בתכנון ובתעדוף. כך גם מתן שנאבק להבחין אילו משימות הכי דחופות ו/או  הכי חשובות.

 

  • חוסר סיפוק מיידי
    עוד אתגר שכיח בעיקר אצל ילדי קש"ר וגם אצל מתן, הוא הקושי לגייס מוטיבציה פנימית כלומר, היכולת להבחין בתגמולים כתוצאה מהשלמת משימות ארוכות טווח.

 

🌟

המפתח למוטיבציה של מתן כאשר הוא לא נמנע ממשימות?

בתחומים שעוררו במתן עניין הוא הצליח לגייס מוטיבציה פנימית והראה מסירות ומיקוד יוצאת דופן.


מה המפתח?
כאשר היו למתן משימות שהתחברו לתחומי העניין שלו ואפשרו לו להשתמש בחוזקות שלו, הימנעות כבר לא הייתה בעיה, כי בתחומים בהם מתן התעניין, הוא חש מעורבות ותחושת מסוגלות.
התובנה הזו הובילה אותנו לשזור את תחומי העניין של מתן עם האחריות שלו, מה שהפך אפילו את המשימות השגרתיות למרתקות ומתגמלות יותר.

 

🛠️

כמה כלים מעשיים להתגברות על הימנעות 

  • פירוק משימות לתת משימות קטנות – "פרה פרה"
    יחד עם משפחת ינאי ומתן עבדנו על אסטרטגיה של פירוק משימות "מציפות" לשלבים אותן מתן יכול לנהל. זה גרם למשימות להיראות פחות מציפות ויותר ניתנות להשגה עבור מתן.

 

  • יצירת לוח משימות חזותי
    מתן וההורים שלו יצרו לוח משימות חזותי שעזר לו לראות את המשימות שלו ואת סדרי העדיפויות שלהן.

 

  • 3. הפסקות מתוזמנות ותגמולים
    הטמעת הפסקות קצרות, מתוזמנות וגם תגמולים לאחר השלמת כל משימה או שלב קטן, עזרה למתן לשמור על מוטיבציה וגם הפחיתו את תחושות ההצפה. 

 

מפת הדרכים להורים
הסיפור הזה יכול להוות דוגמה להורים לילדי קש"ר אשר נמנעים מביצוע משימות. דוגמה זו מדגישה את החשיבות של הבנת הסיבות להתנהגויות ההימנעות וגם לצייד את הילדים בכלים להתמודד עם המשימות בביטחון.

 

האם אתם מתמודדים עם אתגרים דומים? 📢
אם הסיפור של מתן מוכר גם לכם, זכרו, שאתם לא לבד. בין אם מדובר בהתמודדות עם התנהגויות הימנעות או במציאת אסטרטגיות להנעה, תהליך האימון והליווי שלי נועדו להציע תמיכה אישית ופתרונות מעשיים.

רונית גויכמן

מאמנת אישית מוסמכת מכון
אדלר, בוגרת התמחות
באימון אישי וליווי הורים
לילדי קש"ר בשיטתECC
ובוגרת תכנית התמחות
באימון אישי ומשפחתי
לבעלי הפרעות קשב
AD(H)D אוניברסיטת
.בר-אילן

לקבלת תוכן נוסף,
הצטרפו לניוזלטר

לשיתוף הכתבה

השארת תגובה

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם

דילוג לתוכן